مهدکودک پیش دبستانی دبستان متوسطه اول متوسطه دوم آموزشگاه علمی آموزشگاه زبان سایر مدارس و آموزشگاه ها

دهکده دبستان طراوت 

آشنایی با روش مونته سوری

دهکده دبستان طراوت ؛ تجربه زندگی در جامعه ای کوچک

روش مونته‌سوری یک روش آموزشی است که توسط ماریا مونته‌سوری، پزشک و مربی ایتالیایی، در اوایل قرن بیستم توسعه داده شد. این روش بر اساس مشاهده‌های علمی او درباره یادگیری کودکان و نیازهای فردی آن‌ها شکل گرفته است و به‌طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش مونته‌سوری و الهام از آن در طراحی دهکده دبستان طراوت

روش مونته‌سوری، یکی از روش‌های پیشرو در آموزش و پرورش است که به‌طور گسترده در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است. این روش، بر یادگیری فعال، استقلال، و احترام به فردیت کودکان تأکید دارد. در فلسفه مونته‌سوری، کودکان به‌عنوان موجوداتی مستقل و دارای توانایی‌های بالقوه بی‌پایان دیده می‌شوند که از طریق تجربه و تعامل با محیط پیرامونشان رشد می‌کنند.

در راستای این دیدگاه، ما در دبستان طراوت محیطی به نام دهکده طراوت طراحی کرده‌ایم که بر اساس اصول این روش شکل گرفته است. این دهکده، فضایی شبیه به یک جامعه کوچک است که به کودکان اجازه می‌دهد تجربه‌ای مشابه زندگی واقعی داشته باشند. هدف از ایجاد این محیط، فراهم کردن بستری برای آموزش مهارت‌های اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، و خلاقیت در کنار یادگیری مفاهیم آموزشی است.

دهکده دبستان طراوت واقع در تهرانسر فضایی پویا است که در آن کودکان نقش‌های مختلفی را تجربه می‌کنند: از نقش یک آشپز گرفته تا همکاری در گروه‌های مختلف برای حل مسائل. این ساختار به کودکان امکان می‌دهد تا درک عمیق‌تری از روابط اجتماعی، قوانین جامعه، و مهارت‌های کاربردی پیدا کنند.

الهام‌گیری از روش مونته‌سوری در طراحی دهکده دبستان طراوت، نه‌تنها یادگیری را جذاب‌تر کرده است، بلکه باعث شده کودکان با اشتیاق بیشتری در فعالیت‌ها شرکت کنند. آن‌ها در این محیط، با تمرین و تجربه مستقیم، برای چالش‌های زندگی واقعی آماده می‌شوند. این تجربه عملی درک کودکان را از مفاهیمی که در کتاب‌های درسی می‌خوانند، عمیق‌تر کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌هایی مانند حل مسئله، مدیریت زمان، و تصمیم‌گیری مستقل را به‌دست آورند.

 

اصول بنیادی دهکده دبستان طراوت

  1. احترام به فردیت کودک: روش مونته‌سوری تأکید ویژه‌ای بر احترام به ویژگی‌ها و نیازهای فردی هر کودک دارد. در این روش، هر کودک با سرعت و سبک یادگیری خودش پیش می‌رود. این اصل به کودکان اجازه می‌دهد تا بر اساس علایق و توانایی‌های خود پیشرفت کنند و از مقایسه با دیگران اجتناب شود.

  2. یادگیری از طریق تجربه: محیط آموزشی دهکده دبستان طراوت شامل ابزارها و مواد آموزشی خاصی است که کودکان را تشویق می‌کند تا از طریق فعالیت‌های عملی و تجربه مستقیم یاد بگیرند. برای مثال، کودکان با استفاده از مکعب‌ها، استوانه‌ها و ابزارهای دیگر مفاهیم ریاضی و علمی را به‌صورت ملموس یاد می‌گیرند.

  3. محیط آماده‌سازی شده: در کلاس‌های مونته‌سوری، محیط به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که کودک بتواند به‌طور مستقل به فعالیت‌های مختلف بپردازد. ابزارها و مواد آموزشی به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که دسترسی آسان برای کودکان داشته باشند و انگیزه یادگیری در آن‌ها ایجاد شود.

  4. استقلال و خودکفایی: در دهکده دبستان طراوت تلاش می کنیم کودکان را به خودکفایی و استقلال تشویق کنیم. مربیان نقش راهنما دارند و کودکان را به کشف و یادگیری مستقلانه ترغیب می‌کنند. به عنوان مثال، کودکان می‌آموزند چگونه خودشان از ابزارها استفاده کنند و بعد آن را به جای خود برگردانند.

دختران طراوتی در دهکده دبستان طراوت

مشاوره و ثبت نام در دبستان دخترانه طراوت

آدرس : تهرانسر، بلوار یاس، خیابان گل محمدی، پلاک 5

02144510211

09051458690

کودکان درحال یادگیری و اکتشاف در دهکده دبستان طراوت

مزایای مونته‌سوری و دهکده دبستان طراوت

  1. تقویت خلاقیت و نوآوری: این روش کودکان را تشویق می‌کند تا مسائل را به‌صورت خلاقانه حل کنند و ایده‌های جدیدی ارائه دهند.

  2. پیشرفت در مهارت‌های اجتماعی: تعامل با کودکان دیگر در محیط‌های مختلط سنی به تقویت مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند.

  3. یادگیری مادام‌العمر: با تأکید بر یادگیری مستقل و ایجاد علاقه به کشف و تجربه، روش مونته‌سوری عشق به یادگیری را

چالش های ما در دهکده دبستان طراوت

  1. هزینه بالا: دهکده دبستان طراوت به عنوان فعالیت فوق برنامه و خارج از دروس مدرسه نیازمند طراحی بر اساس اصول علمی روش مونته سوری است که این موضوع دهکده طراوت را به یکی از پرهزینه ترین فعالیت های دبستان تبدیل کرده است. اجرای این روش به دلیل نیاز به مواد آموزشی خاص و مربیان مجرب ممکن است هزینه‌بر باشد. همچنین، آموزش مربیان مونته‌سوری نیازمند برنامه‌های تخصصی است که هزینه‌های اضافی برای مدارس و والدین ایجاد می‌کند.

  2. عدم تطابق با سیستم‌های آموزشی سنتی: برخی از خانواده‌ها و مدارس ممکن است این روش را به‌دلیل تفاوت‌های عمده با روش‌های سنتی چالش‌برانگیز بدانند. به عنوان مثال، در سیستم‌های آموزشی سنتی، تأکید زیادی بر آزمون‌های استاندارد و نتایج قابل اندازه‌گیری وجود دارد، در حالی که روش مونته‌سوری بیشتر بر فرآیند یادگیری و رشد فردی تمرکز دارد. این تفاوت‌ها ممکن است برای والدینی که به نتایج فوری و ملموس عادت دارند، دشوار باشد.

  3. نیاز به آموزش مربیان متخصص: مربیان دهکده دبستان طراوت نیازمند آموزش و تخصص ویژه هستند تا بتوانند به‌درستی این روش را پیاده‌سازی کنند. این آموزش شامل درک عمیق از فلسفه مونته‌سوری، نحوه استفاده از ابزارهای آموزشی و توانایی مشاهده و هدایت بدون مداخله مستقیم است. کمبود مربیان مجرب می‌تواند اجرای صحیح این روش را در برخی مناطق محدود کند.

دهکده دبستان طراوت
دختران طراوتی در دهکده دبستان طراوت

روش مونته‌سوری یکی از روش‌های برجسته آموزشی است که تأکید ویژه‌ای بر رشد همه‌جانبه کودک، از جمله مهارت‌های فردی، اجتماعی و شناختی دارد. با وجود چالش‌هایی که در پیاده‌سازی آن وجود دارد، بسیاری از خانواده‌ها و مدارس دهکده دبستان طراوت را به دلیل تأثیرات مثبت آن بر یادگیری و رشد کودکان برمی گزینند.